311 Comments مجموعه مراقبت های در منزل, مراقبت های ICU

scar-treatment2

برای بسیاری از افراد پیش آمده که گاه بخاطر بی توجهی و گاهی نیز بخاطر بروز یک حادثه قسمتی از بدنشان زخم شده باشد ، اینگونه زخم ها به مدت زمانی برای ترمیم شدن نیاز دارند اما شما می توانید با استفاده از برخی مواد غذایی سرعت جوش خوردن زخم خود را افزایش دهید.
وقتی دچار جراحتی می شویم، عمل جراحی می کنیم یا دچار سوختگی می شویم، از اطرافیان توصیه های مختلفی می شنویم که در صورت رعایت کردن آنها روند بهبود زخم سریع تر خواهد شد؛ اینکه بهتر است شیر بیشتری بنوشیم…
آناناس را حتما در سبد میوه مصرفی روزانه مان قرار دهیم و برای پیشگیری از عفونت آب بیشتری بنوشیم، اما برخی توصیه ها هم درست نیستند و رعایت برخی دیگر حتی آثار منفی به دنبال خواهد داشت. امروز با برخی توصیه ها جهت بهبودی هر چه سریع تر زخم ها شما را آشنا خواهیم کرد.
غذاهای سرد میل کنید
ممکن است ذائقه تان هم در این دوران تغییر کند بنابراین باید دنبال غذاهای دیگری باشید مثلا غذاهای سرد و آنها که عطر و بوی کمتری دارند مانند انواع پنیر، حبوبات و غذاهایی که با پنیر تهیه می شوند.
پروتئین بیشتری بخورید
در صورت بروز جراحت اولین توصیه تغذیه ای افزایش میزان پروتئین دریافتی است زیرا یک رژیم غذایی پرپروتئین به ترمیم سریع تر بافت ها و اندام های آسیب دیده کمک می کند.
کمبود پروتئین، بدن را مستعد ابتلا به انواع عفونت ها خواهدکرد زیرا ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در چنین شرایطی حتمی است، بنابراین سعی کنید منابع غذایی حاوی پروتئین را از قلم نیندازید. مصرف لبنیات، از شیر گرفته تا ماست و البته انواع گوشت ها و تخم مرغ بسیارمفید خواهند بود. به علاوه، شما می توانید با افزودن پودر شیر به غذا، افزودن کمی شیر به املت، اضافه کردن پنیر در ساندویچ، افزودن شیر یا ماست به پوره میوه ها و حتی ریختن حبوبات و پنیر در سالاد میزان پروتئین دریافتی را افزایش دهید. البته بهتر است ۲ تا ۳ واحد (معادل یک عدد تخم مرغ، یک لیوان شیر یا ماست و ۳۰ گرم گوشت) از این گروه را در روز دریافت کنید تا مطمئن باشید مقدار قابل ملاحظه ای پروتئین به بدنتان می رسد.

ویتامین C را از یاد نبرید
ویتامین C در روند بهبود سریع تر زخم ها نقش موثری دارد بنابراین سعی کنید در برنامه غذایی روزانه تان منابع این ویتامین را بگنجانید. مواد غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع کلم ها به خصوص بروکلی، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، انواع مرکبات از لیمو گرفته تا پرتقال و توت فرنگی هستند. البته بهتر است حداقل یک واحد دریافتی تان از این مواد غذایی باشد تا مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین C دریافت کرده باشید، مثلا یک پرتقال متوسط یا یک لیوان از سبزی های حاوی ویتامین C خام و نصف لیوان پخته شده.

ویتامین A بیشتری به بدنتان برسانید
خوردن منابع غذایی حاوی ویتامین A به بهبود هر چه سریع تر زخم ها کمک می کند بنابراین بهتر است حداقل در روز یک واحد از منابع غذایی حاوی این ویتامین را میل کنید.
مواد غذایی ای مانند سبزی های برگ سبز تیره و حتی زرد رنگ مانند فلفل دلمه ای رنگی و هویج از منابع عالی این ویتامین هستند و یک واحدشان معادل یک لیوان از این سبزی های خام یا نصف لیوان سبزی پخته است. جگر هم ویتامین A فراوانی دارد بنابراین توصیه می شود آن را کباب و میل کنید.
غذاهای چرب و شور و شیرین نخورید
خوراکی های شور و شیرین را فراموش و از خوردن آنها جدا خودداری کنید زیرا بیشتر این غذاها حداقل مواد مغذی را دارند و فقط می توانند مقدار کمی انرژی به بدن شما برسانند.
خوردن غذاهای چرب مانند انواع فست فود و غذاهای سرخ شده فقط باعث دریافت کالری بیشتر می شود بنابراین آنها را نیز از برنامه غذایی روزانه تان حذف کنید.

بیشتر مایعات بنوشید
دریافت مایعات یکی دیگر از مواردی است که هنگام دچار شدن به زخم باید به آن توجه داشت زیرا هم بر اثر جراحت حس تشنگی کاهش پیدا می کند و هم هضم و جذب پروتئین ها که برای بهبود زخم در پیش می گیرید نیاز بدن به آب را بالا می برد. نوشیدن آب سبزی ها و میوه ها به همراه غذا یا در میان وعده ها می تواند به بهبود سریع تر زخم ها کمک کند. مصرف آب، آبمیوه و شیر از بهترین گزینه ها برای دریافت مایعات مورد نیاز روزانه است و خوردن میوه و سبزی های تازه و البته سوپ هم می تواند تا حدودی به دریافت مایعات مورد نیاز روزانه کمک کند.

برنامه غذایی منظمی داشته باشید
برنامه غذایی منظم از مهم ترین نکته هایی است که باید هنگام بروز جراحت به آن توجه شود. در صورت داشتن زخم یا جراحت سوختگی، روزانه ۳ وعده و ۳ تا ۴ میان وعده میل کنید و تمام گروه های غذایی را در این وعده ها بگنجانید تا مواد مغذی مختلف به بدنتان برسند.
ممکن است به دلیل مصرف آنتی بیوتیک ها و تحرک کمتر، کم اشتها شوید و فقط ۳ وعده غذایی میل کنید در حالی که این کار اشتباه است و بهتر است در روز ۵ تا ۶ وعده کوچک بخورید تا مواد مغذی مختلفی دریافت کنید. حتما میان وعده ای بین صبحانه و ناهار، میان وعده ای بین ناهار و شام و میان وعده دیگری بعد از شام مصرف کنید.

منابع روی را بیشتر بخورید
دریافت به اندازه روی در سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم ها کمک می کند بنابراین حتما از منابع حاوی این ماده معدنی استفاده کنید. مقدار روی در گوشت گوساله، جگر و غذاهای دریایی مناسب و در تخم آفتابگردان، بادام و کره بادام زمینی کمتر است البته این ماده در غلات کامل و لوبیای چشم بلبلی نیز وجود دارد.

حسین قالوندی

حسین قالوندی هستم، کارشناس پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی اهواز و شاغل در بخش ICU میباشم. این وب سایت رو به خاطر علاقه ام به آموزش به بیمار و همچنین تحقق رویاهایی که مطمئنم بهشون میرسم درست کرده ام.

More Posts - Website

Tags
311 Comments
  1. viagra generic availability

    What’s up colleagues, I am again at this place, and reading this article related to Search engine optimization, its also a fastidious paragraph, therefore keep it up.

    Reply
  2. viagra for men

    Okay you are accurate, genuinely Personal home page is a open source and its assist we can get free from any discussion board or web page since it occurs at this place at this site.

    Reply
  3. female viagra online mail-order pharmacies

    I think the admin of this site is genuinely working hard in support of his site, for the reason that here every material is quality based data.

    Reply
  4. viagra generic

    I got so bored in the present day afternoon, but while I watched this YouTube comic clip at this webpage I turn out to be fresh and happy as well.

    Reply
  5. natural viagra

    Thanks to my father who stated to me regarding this web site, this website is really awesome.

    Reply
  6. womens viagra

    Hi, okay brother there are sure multiple blogging sites, however I advise you to use Google’s free blogging services.

    Reply
  7. buy sildenafil online

    I for all time emailed this weblog post page to all my contacts, for the reason that if like to read it afterward my links will too.

    Reply
  8. viagra professional online mail-order pharmacies

    It’s very simple to find out any topic on net as compared to textbooks, as I fount this paragraph at this site.

    Reply
  9. viagra uk

    Hi every one, here every one is sharing these kinds of knowledge, so it’s pleasant to read this blog, and I used to visit this weblog every day.

    Reply
  10. viagra on line

    Excellent, what a webpage it is! This webpage provides useful data to us, keep it up.

    Reply
  11. viagra jelly online mail-order pharmacies

    This video post is truly wonderful, the echo feature and the picture feature of this tape post is in fact remarkable.

    Reply

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.